2020. 03. 17.

Önállóság, felelősség, minőségi idő

Élet a gyerekekkel koronavírus idején. Nem átvészelni kell. Élni vele. Igen tudom, sok kellemetlenségekkel jár. Új a helyzet mindenkinek. De mindannyiunknak van mit beépíteni az életébe, amire lehetőséget kaptunk. Látni fogjuk, mi minden elvész az életünkből és látni fogjuk azt is milyen jól megvagyunk nélküle. Figyeljünk kicsit arra, amit kaphatunk általa. Amit máris leszűrhető, hogy […]

Élet a gyerekekkel koronavírus idején.

Nem átvészelni kell. Élni vele. Igen tudom, sok kellemetlenségekkel jár. Új a helyzet mindenkinek. De mindannyiunknak van mit beépíteni az életébe, amire lehetőséget kaptunk. Látni fogjuk, mi minden elvész az életünkből és látni fogjuk azt is milyen jól megvagyunk nélküle. Figyeljünk kicsit arra, amit kaphatunk általa.

Amit máris leszűrhető, hogy a gyermekeink nagyfokú önállóságát kell elérnünk. Miért? Mert ha nem tanítjuk meg őket rövid távon a napjuk önálló szervezésére, „megesznek” bennünket. Nem tudjuk a saját munkánkat elvégezni, ha alárendelődünk a gyerekeink igényeinek kiszolgálóivá. Ehhez kell például a napirend. Képzeld el, hogy a napirend egy korlát a gyermek számára, amiben megkapaszkodhat. A tevékenységeket rendszerezi, ezzel felfoghatóvá és tanulhatóbbá teszi a gyerekeknek, mindamellett az időt is érzékelhetővé teszi a gyerekek számára. Ha a kezdeti időben jól korlátozol vele akkor a korlátból létrává válik a gyermeked számára. Balgaság azt hinni, hogy egy korlát csak problémákat okozhat. Felnőttként szembesülve velük, tévesen juthatunk arra a következtetésre, hogy csak bajt okoztak. De nem. Addig míg feleslegessé válnak, képesek menteni az életünket is. Szóval az önállósághoz nem baj, ha támogatjuk őket ötlettel, szabályokkal, a feladatok lépésekre bontásával. Sőt szükség is van rá.  De nem kell ragaszkodni hozzá a végtelenségig. Mindazon túl a gyerekek biztonságérzetét is nagyban növeli, ha nem kell állandóan döntéshelyzetbe kerülniük azzal, hogy választaniuk kell, és nem kell a mi pillanatnyi döntéseinktől sem függeniük.

Az önállóság esetén még egy fontos dolog az önálló játék. Tudja lekötni magát a gyerek önállóan, monitor nélkül. Fontos, hogy monitor nélkül, mert a flow élményhez tevékenység kell, a monitor pedig áltevékenységekkel szolgálhat. Nem baj, ha egy gyerek azt mondja, hogy unatkozom. Nagyon hasznos dolog az unalom. Tettekre késztet. Hagyjuk cselekedni belőle a gyereket. Élnünk kell a lakásban még napokig, nem csak hálni járunk haza és vendég sem valószínű.

Néhány szabályt meghoztunk mi is. Van napirendünk, amiben szerepel a közös reggeli és a szellőztetés is. Felváltva segédkeznek a gyerekek a konyhában, ami egyrészt feladat, másrészt kicsit páros idő. Szigorú monitor szabályok.  Önálló játékidő amikor nem lehet kétpercenként jönni, hogy anya. Kötelező friss levegő a kamaszoknak is. Stb.

Az önállóság megtanulása után a következő lépés a felelősség. Amit már el tud egy gyermek végezni önállóan, azért vállalja a felelősséget. Na nem az eredményéért, hanem az elvégzéséért. Nem győzőm hangsúlyozni nekik, hogy az nem hibázik, aki nem csinál semmit. Tehát, aki csinál valamit az szükség szerint hibázik is. Tehát hibázunk. Mondhatnám azt is: aki csinál valamit az rosszul csinálja és akkor már minden felelősség lekerült a vállunkról, a „jól kell csinálni” felelősségéből, ami rendkívül felszabadító tud lenni. De a másik oldalra indulva a gondolatmenettel, akár arra is juthatunk, hogy aki csinál valamit, csak annak van esélye jól csinálni. Tehát, aki csinál valamit az már jól csinálja. Szóval erre indulva leverhetjük a vállunkról az én nem tudom jól csinálni felelősségét -ami szintén nyeremény.  Nem az a lényeg, hogy a tervek szerint haladjunk, hanem, hogy elinduljunk a tervek mentén és tudjunk rajtuk változtatni.

Milyen tervek? Mikor minden szétesik? A mindennapi tervek. A mai nap még megmaradt nekünk. Éljünk hát vele. Mivel fogalmunk nincs mi változik holnap, így szükségtelen hosszútávú terveken agyalni.

El is jutottunk a minőségi időhöz. Mert időnk az van most.  Valószínűleg sokkal többet leszünk együtt, mint eddig tehettük.

Ha a feladatok elvégzésében megtanítottuk gyerekeinket a felelősségteljes önállóságra, akkor marad energiánk a minőségi időre. Biztos vagyok benne, neked is voltak terveid a családdal, majd ha lesz időnk időkre. Lekerülnek a társasok a polcról, készülhetnek a közös művek, és  gyárthatunk is játékokat. Van időnk beszélgetni és figyelni egymásra.  Figyelhetünk egymásra.  Fontos, hogy a minőségi időben olyat csináljunk, amiben körösen jól érezzük magunkat. Kertészkedhetünk, főzhetünk, szerelhetünk és játszhatunk EGYÜTT.  Kívánom leljétek örömötöket egymás társaságába!

A mai játék ajánlatom pedig, a Kép  keretben.

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel!
Copyright © 2016 – 2024 | anoki.hu - Kovács Judit - Minden jog fenntartva

Honlapkészítés: Inspiráló Honlapok

magnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram